2013. április 4., csütörtök

Almás pite


Régen nagyon nem szerettem az almás pitét. Nem tudom miért, hiszen a meggyesért rajongtam és rajongok a mai napig is, különösen azért, amit Nagyanyó csinál. Így, ha pitéről van szó, akkor csakis a családi recept jöhet szóba, már ami a tésztát illeti.

Aztán egyszer megkóstoltam Ádám álal sütött Új-Zélandi almatortát és azóta tudom, hogy a süteményekbe kerülő almatölteléket jól is el lehet készíteni.
Így, ez az almatöltelék örökös tagságot kapott nálam :)

Az én almás pitémhez tehát Nagyanyótól örökölt pite tésztába költözött az Új-Zélandi torta isteni tölteléke.


Hozzávalók a tésztához:
  • 500 g rétesliszt
  • 60 g porcukor
  • 300 g vaj
  • 2-3 ek tejföl
  • 1 tojás (a tészta lekenéséhez)

Hozzávalók a töltelékhez:
  • 2 kg alma (én csak 1 kg-ból csináltam, de szerintem kevés lett)
  • 100 g kristálycukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • fahéj
  • mogyoró

Elkészítés:
  • Az almákat megmosom, meghámozom, majd a sajtreszelő nagyobbik lyukán lereszelem egy nagy lábosba.
  • Hozzáadom a cukrot, citrom reszelt héját, a fahéjat (ízlés szerint) és közepes lángon, lefedve elkezdem főzni. Addig főzöm, míg az alma meg nem puhul.
  • Közben elkészítem a tésztát.
  • A réteslisztet elkeverem a porcukorral, majd nyújtódeszkára szitálom.
  • Összedolgozom a szobahőmérsékletű vajjal, tejföllel és pici sóval.
  • Addig gyúrom, míg a massza egynemű tésztává nem áll össze. Ha ragad, adjunk hozzá még egy kis lisztet.
  • Amikor kész a tészta, hűtőbe teszem min. 1 órára (de a fagyasztóban pár hétig is eláll).
  • A megfőtt almatölteléket szűrőn lecsöpögtetem, hogy ne áztassa el a tésztát.
  • A hűtőből kivett tésztát 2 részre osztom - ezek lesznek a piete alja és teteje.
  • Lisztezett munkalapon a tepsi méreténél kicsit nagyobb téglalap alakúra nyújtom az egyik tésztát, majd sodrófa segítségével a tepsibe emelem. Azért kell picit nagyobbra nyújtani, hogy ne csak a tepsi alját fedje, hanem kicsit az oldalára is felérjen.
  • Én a nyers tésztát meg szoktam szórni szárított búzacsírával, ami a töltelék maradék folyadéktartalmát felfogja és nem ázik át a tészta.
  • A lecsöpögtetett almába durvára tört mogyorót keverek, majd a tölteléket egyenletesen eloszlatom a tésztán.
  • Kinyújtom a tészta másik felét is, majd befedem vele a tölteléket. Az oldalaknál kissé összenyomkodom az aljával, hogy a töltelék ne folyjon ki.
  • Annak érdekében, hogy a gőznek legyen helye távozni, villával több helyen megszúrkálom a tésztát.
  • A tojást kissé felverem, majd lekenem vele a pite tetejét - ettől lesz majd szép fényes. 
  • 180-200 fokra előmelegített légkeveréses sütőbe teszem és kb. 1 óra alatt vagy amíg a teteje aranybarna nem lesz készre sütöm.

Nincsenek megjegyzések: